شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

مبلمان آرمین

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

با کمترین هزینه مبلمان تان را تغییر دهید

شاید روزهای پایانی سال گذشته قصد تغییر مبلمان منزل را داشتید اما با دیدن قیمت‌های نجومی به فکر تغییر ظاهر آنها افتاده‌ باشید؛ نه خودشان. اولین گزینه برای تغییر ظاهر و تعمیر مبلمان تعویض روکش است؛ کاری که هم به صرفه‌ است و هم اینکه با تنوع پارچه‌ها کلی ایده‌های خوب می‌توانید داشته باشید؛ ایده‌های اساسی برای چیدمان خانه‌تان و طراحی مبل‌هایی که در هیچ مرکزی پیدا نشود. بیایید تعدادی از ایده‌های جدید در طراحی رویه‌ مبل‌ها را با هم مرور کنیم.

با رنگ‌ها بازی کنید

وقتی فضای کافی دارید اصلا از به کار بردن مبل‌هایی با رویه‌های رنگی نگران نباشید. در اتاق‌های نشیمن بزرگ می‌توان با راحتی خیال هر رنگ تند و زنده‌ای را امتحان کرد. اگر به این فکر هستید که یک تغییر دکوراسیون حسابی داشته باشید در نوسازی مبلمان از رنگ‌های نارنجی و قرمز غافل نشوید.

فقط باید یادتان باشد مبل‌های رنگی زمانی خانه‌ای مدرن برای‌تان می‌سازند که رنگ دیوارها روشن و ساده باشد. اگر رنگ دیوارهای خانه‌تان تند و گرم است بهتر است دور مبل‌های شاد و رنگی را خط بکشید.

آسایش طلب ها سرد کار کنند

اگر در خانه‌تان به دنبال آرامش هستید و آسایش را به هر چیزی ترجیح می‌دهید، بهتر است از رنگ‌های سرد برای رویه‌ مبل‌های‌تان استفاده کنید. رنگ‌های گرم برای شما که دنبال سکون در خانه هستید اصلا مورد مناسبی نیست. این وسط با استفاده از کمی پارچه‌هایی با بافت‌های خاص می‌توانید جلوی کمبود رنگ در خانه‌تان را بگیرید. اگر رنگ دیوارها و پرده‌های‌تان هم سرد هستند، بهتر است بافت پارچه‌ مبلی و کوسن‌ها ضخیم‌تر انتخاب شوند تا جلوه بیشتری به خانه دهند. بافت‌ها به هر خانه‌ای شخصیت خاص می‌دهند.

راه راه های قدیمی دوباره آمدند

سال‌ها پیش از این، مبل‌های راه‌راه برای خودشان برو و بیای زیادی داشتند. مد روز دهه 70 تا 80 میلادی فقط رویه مبل‌هایی بود با خط‌های کشیده عمومی و افقی و با رنگ غالب کرم و قهوه‌ای. این طراحی سال‌ها فراموش شد تا اینکه دوباره به مدد نسل نوی طراحان دکوراسیون دوباره سر و کله خط‌های موازی آشنا در خانه‌ها پیدا شد به‌خصوص مبل‌هایی با راه‌های پهن در رنگ‌های ملایم. این رویه مبل‌ها هم فضای خانه را گرم و غیر رسمی می‌کنند و هم تقریبا با هر دکوراسیونی جور درمی‌آیند. رویه کوبی مبل با طیف رنگ‌های ملایم رویه مبل‌ها کار طراحی و رنگ دادن به باقی اجزای خانه را راحت می‌کند.

کمتر، غنی‌تر است

وقتی می‌خواهید از رنگ‌های مختلفی برای رویه مبل‌هایتان استفاده کنید، بهتر است به تعداد مبل‌ها هم دقت داشته باشید. یک اصل طراحی بین پیروان سبک ساده‌گرایی یا مینی مال‌ها در معماری هست که می‌گوید «کمتر، غنی‌تر است». اگر زمانی سعی داشتید روی یک رنگ خاص مبل تاکید کنید، حواس‌تان به این جمله عجیب هم باشد؛ اینکه هرچه تعداد موارد تاکیدتان کمتر باشد زیبایی‌اش بیشتر می‌شود. اگر در خانه‌تان رنگ‌های زیادی وجود ندارد می‌توانید از این روش استفاده کنید؛ جلوه دادن به خانه با داشتن یک مبل تک رنگ.

گلدارها شادترند

همان‌قدر که رنگ‌ها ترس ندارند استفاده از پارچه‌های گلدار شلوغ هم ترسناک نیستند و فقط باید کمی با روحیات شما مطابق باشند. اگر احساس می‌کنید آدم چندان آرام و آسایش‌طلبی نیستید و ترجیح می‌دهید خانه‌تان همیشه شلوغ و پر از جمعیت دوستان باشد، بهتر است رویه مبل‌های خانه را گلدار انتخاب کنید. رویه مبل‌های گلدار که به‌تازگی دوباره به بازارها بازگشته‌اند می‌توانند به خانه‌تان ظاهری شیک دهند در عین حال که نشان‌دهنده شخصیت شاد و سرزنده شما هستند.

خانه‌های کوچک مبل‌های یک رنگ

مبل‌هایی که فقط از یک رنگ‌ در ترکیب پارچه‌های‌شان استفاده شده به درد فضاهای کوچک می‌خورند. اگر خانه‌تان فضای کوچکی دارد، دنبال مبل‌هایی با طرح‌های مختلف نباشید. مبل‌های یک‌دست به‌خصوص با رنگ‌های نسبتا گرمی مثل نارنجی فضای خانه‌تان را هم بزرگ‌تر نشان می‌دهند و هم این محل نشیمن خانه‌تان را شیک و به‌روز می‌کنند. فقط کافی است یک نورپردازی مناسب برای خانه انتخاب کنید آن وقت به معجزه پارچه‌های رومبلی و فضای دوست‌داشتنی‌شان پی می‌برید.

تضاد هم گاهی بد نیست

تصور کنید که همه مبل‌های این اتاق یک‌دست و یک‌رنگ بودند؛ مثلا همه‌شان یا کرم‌رنگ بودند یا قهوه‌ای. به نظرتان خیلی دلگیر و کسالت‌بار نمی‌شد؟ این روزها طراحان دکوراسیون داخلی برای اینکه کسالت آپارتمان‌های کوچک را بگیرند، دست به کار شده‌اند و با یک ایده ناب مبل‌ها را با رنگ‌های متضاد هم قرار می‌دهند. فقط باید دقت داشت که هارمونی رنگ‌ها و تضاد آنها با هم به‌درستی انتخاب شود و گرنه فضای خانه پر از رنگ‌های ناهمگون است که با هیچ ترفندی هم درست نمی‌شود.

با سبز، شرقی شوید

مبل هایی که یک دست به رنگ سبز هستند برای خانه‌هایی که انرژی کمی دارند مناسبند و البته برای آنهایی که عاشق فضاهای شرقی هستند و دوست دارند در گوشه و کنار خانه‌شان نشانه‌هایی از تزئینات آسیای دور را داشته باشند. سبز در باور شرقی‌ها نشان نشاط و شادابی است و برای همین زیاد در خانه‌های آنها استفاده می‌شود. البته نباید برای ساختن فضای شرقی در رنگ سبز وسایل خانه به‌خصوص رویه مبل‌ها اغراق کرد. یک رنگ سبز ملایم هم کارتان را راه می‌اندازد. این وسط رنگ دیوارها هم باید به کمک بیایند. رنگ‌های لیمویی و نارنجی کمرنگ انرژی را در این دکوراسیون دوبرابر می‌کنند.

نکاتی در مورد تعمیر مبلمان قدیمی [بخش اول]

تعمیرکاران حرفه‌ای مبل و کسانی که از روی علاقه این کار را انجام می دهند، هر دو یک نقطه ی مشترک دارند: دوست دارند یک مبل قدیمی را بردارند و آن را به روزهای اوجش برگردانند. در تعمیر مبلمان باید تمام کارهایی که برای شبیه شدن مبل یا صندلی به شکل اولیه ی خود نیاز است را به نحو احسن انجام داد. بیشتر وقت‌ ها این کار بیش از تغییر ظاهر مبلمان است.

مطمئن شوید برای انجام این کار فرصت دارید

به یاد داشته باشید که بسته به توانایی‌های شما در تعمیر مبل و مقدار زمانی که می توانید روی کار صرف کنید، یک پروژه ی کوچک می تواند به یک کار وقت‌گیر تبدیل شود. هرچه کار پیچیده‌تر باشد زمان بیشتری نیاز دارد. پس مطمئن شوید در برنامه ی خود به اندازه ی کافی زمان دارید؛ در غیر این صورت می توانید از تعطیلات آخر هفته برای انجام این کار صرف نظر کنید.

تحقیق و بررسی کنید

قبل از اینکه بخواهید کار را شروع کنید ارزش مبل مورد نظر را تعیین کنید. سعی کنید بفهمید از کجا آمده و چقدر عمر دارد. اگر در این کار حرفه‌ای نیستید، پیدا کردن چیزهایی که نشانه ی عمر مبل هستند زیاد مشکل نیست. زیر مبل دنبال گوشه های داخلی و کم زاویه باشید. یک پیچ را باز کنید و شیارها را بررسی کنید. اگر فاصله ی میان آن‌ها زیاد بود پس احتمالا با یک مبل قدیمی سر و کار دارید. کشو‌ها را باز کنید و به دنبال کام و زبانه ی دم چلچله ای باشید. اگر هر کدام از این نشانه ها را پیدا کردید احتمالا با مبلمانی قدیمی سر و کار دارید و باید با یک متخصص مبلمان آنتیک مشورت کنید.

بودجه ی لازم برای تعمیرات را تعیین کنید

پس از اینکه مطمئن شدید گنجینه ‌ای که پیدا کرده اید ارزش پول خرج کردن را دارد، باید تصمیم بگیرید چقدر پول می خواهید برایش خرج کنید. اگر مبل آن‌چنان با ارزشی نباشد باید تصمیم بگیرید چقدر برای تان اهمیت دارد. آیا می توانید این مبل را با هزینه ی کم تعمیر کنید؟ هزینه ی این کار کمتر از هزینه ی خریدن مبلمان نو است؟ ارزش وقتی که صرف می کنید را دارد؟

بعضی مبل‌ها تعمیر زیادی نیاز ندارند و فرایند تعمیر به سرعت به پایان می رسد. اما گاهی اوقات فرایند تعمیرات مبلمان پیچیده می شود و شما را بیش از آن‌چه توقع داشتید به خرج می اندازد. شاید به همین دلیل صاحب مبل آن را به شما واگذار کرده باشد.

طرح مورد نظر خود را انتخاب کنید

این برای تمام کسانی که کار تعمیرات مبلمان انجام می دهند اتفاق می‌افتد: یک میز چوبی پیدا می کنید و مطمئن هستید رنگش با رنگ بقیه ی مبلمان خانه هماهنگ است، اما پس از اینکه شروع به تعمیر آن می کنید متوجه می شوید رنگ چوب میز روشن‌تر است و به مبلمان شما نمی آید. خوشبختانه با کمی دقت می توانید رنگ واقعی چوب را تشخیص دهید. قسمتی را پیدا کنید که در طول زمان فرسوده نشده باشد، مثل پشت قسمت جلویی یک کشو. رنگ قسمت‌هایی که کمتر فرسوده شده‌اند به رنگ واقعی مبلمان نزدیک‌ترند.

نکات ایمنی را فراموش نکنید

هر وقت خواستید مبلمانی را تعمیر کنید نکات ایمنی را به یاد داشته باشید. هیچ کس دوست ندارد در حین این کار تکه ای چوب در چشمش فرو برود و یا مواد سمی وارد ریه هایش شوند و تنفس را برایش سخت کنند. سعی کنید هنگام تعمیرات مبلمان لباس آستین بلند بپوشید تا پوست تان از مواد شیمیایی موجود در چوب در امان باشد. عینک ایمنی به چشم بزنید. اگر می خواهید روغن جلا یا رنگ بزنید از ماسک استفاده کنید و این کار را در اتاقی انجام دهید که هوا در آن جریان داشته باشد.


پیشنهاد برای خرید مبل مناسب

برای خرید مبلمان شتاب‌زده عمل نکنید زیرا تصمیم شتاب‌زده وقت و پول شما را هدر می‌دهد. اگر شما برای خرید وسیله مورد نیازتان به اندازه کافی فکر نکرده باشید، با دو مشکل رو به رو می‌شوید که چندان برای شما خوشایند نخواهند بود.

یکی اینکه ممکن است مجبور شوید آنچه را خریده‌اید پس بفرستید و دوم اینکه مجبور شوید با وسیله‌ای زندگی کنید که با آن احساس خوبی ندارید. هنگامی ‌که تصمیم می‌گیرید برای خرید مبل اقدام کنید، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

برای خرید مبلمان شتاب‌زده عمل نکنید زیرا تصمیم شتاب‌زده وقت و پول شما را هدر می‌دهد. اگر شما برای خرید وسیله مورد نیازتان به اندازه کافی فکر نکرده باشید، با دو مشکل رو به رو می‌شوید که چندان برای شما خوشایند نخواهند بود.

یکی اینکه ممکن است مجبور شوید آنچه را خریده‌اید پس بفرستید و دوم اینکه مجبور شوید با وسیله‌ای زندگی کنید که با آن احساس خوبی ندارید. هنگامی ‌که تصمیم می‌گیرید برای خرید مبل اقدام کنید، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

چقدر فضا داریم؟

اندازه‌گیری دقیق فضا به شما این کمک را می‌کند که مقیاس و اندازه دقیق جنسی را که لازم دارید، به دست آورید. شما برای یک فضای کوچک چه وسایل واقعا ضروری نیاز دارید؟ همچنین یک فضای وسیع ممکن است این معنی را بدهد که مبلمان شما به نوعی به صورت پراکنده چیده شده‌اند. درست همانند قطعات کوچکی که بر روی سطحی ریخته شده باشند و به نوعی القاگر بی‌نظمی خواهند بود. شما باید با در نظر گرفتن اندازه فضای خود و مبلمانی که می‌خرید، فضای زندگی خود را جذاب و منظم کنید.برای رویه کوبی فضاهای کوچک تر بهتر است از پارچه مبلی با رنگ روشن استفاده کنید .

مبل برای کجا؟

قبل از خرید مبل باید به این نکته توجه کنید که این مبل را برای چه استفاده‌ای و چه مکانی می‌خواهید بخرید. اگر اتاق و فضایی که قرار است برای آن مبل بخرید، جایی است که به صورت خانوادگی و دسته جمعی در آن تلویزیون می‌بینید، باید مبلمانی راحت جهت نشستن دائمی‌ و البته همراه با میزی مناسب برای گذاشتن ظروف پذیرایی بخرید. همچنین دقت کنید این مبل را با روکش‌ شاد انتخاب کنید و از به کار بردن پارچه مبلی با تصاویر عجیب و ترسناک برای اتاق نشیمن بپرهیزید.

ترفند تعویض روکش‌ها

شما می‌توانید مبلمانی بخرید که به راحتی بتوانید روکش آنها را تعویض کنید یا بشویید و بدین صورت شما هیچگاه مبلمان تکراری نخواهید داشت. اگر مبل مورد نظر برای فضایی است که بچه‌ها به طور دائم در آن حضور دارند و قرار است روی آن بالا و پایین بروند، پس بهتر است از مبلمانی با دسته ظریف استفاده نکنید . همچنین رنگ آن را نیز روشن انتخاب نکنید که زود به زود کثیف شود.

رنگ مبل

در انتخاب مبل، یکی از ویژگی‌هایی که باید مورد توجه شما باشد، رنگ مبل است که با توجه به فضای خانه شما و روحیه‌ای که دارید، باید رنگ مناسب را انتخاب کنید. همچنین اگر شما آدمی هستید که پیوسته از رنگ‌ها انرژی می‌گیرید و رنگ‌ها برای شما حس و حال خاصی ایجاد می‌کنند، بهتر است دقیقا آن رنگی را که می‌خواهید یا مجموعه‌ای از رنگ‌ها را در کنار هم انتخاب کنید. زیرا شما با رنگ مورد علاقه خود احساس راحتی و شادی خواهید کرد. همچنین شیک بودن و جلوه داشتن مبل شما نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نوستالژیک‌ها

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، این است که ممکن است شما مبلمان و آثاری هنری در خانه داشته باشید که رنگ‌ها و طرح‌های آنها را در ارتباط با هم انتخاب کرده باشید، اکنون که قرار است برای خرید اقدام کنید، سرنوشت آنها چه می‌شود؟ خیلی از مبل‌ها، قالیچه‌ها و آثار هنری که از قبل دارید می‌توانند منظره و احساس خوبی برای شما به وجود بیاورند البته اگر قبل از خرید لوازم جدید، حواس‌تان به ویژگی‌های آنها باشد و خرید جدید خود را مرتبط با آنها انجام دهید. با این کار اتاق شما در هم و بر هم به حساب نمی‌آید بلکه تبدیل به مجموعه‌ای می‌شود که ارتباطی زیبا و هنری با هم دارند. با این کار شما هم خرید نو و مناسب انجام داده‌اید و هم هزینه کمتری صرف کرده‌اید؛ زیرا برای قسمت‌هایی از خانه خود از همان مبلمان قدیمی استفاده کرده‌اید که جلوه‌ای تازه نیز یافته‌اند.

آگاهی قبل از خرید

چند پیشنهاد خوب برای خرید مبل مناسب

هنگام خرید هر چیز جدیدی برای خانه، ابتدا باید به این نکته توجه کنید که با خرید جدید شما چه چیزی باید از خانه شما کنار گذاشته شود. گاهی آنچه خیلی وحشتناک به نظر می‌رسد، می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. معمولا خریدهای تازه نوعی استرس ایجاد می‌کنند. به ویژه اگر خرید مربوط به وسایلی باشد که قرار است مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار بگیرند. در این گونه موارد باید با آگاهی برای خرید اقدام کنید. چه چیزی بهتر از مبله کردن فضای شخصی شما می‌تواند شما را دچار هیجان کند البته اگر زیبا و قیمت آن مناسب باشد. قبل از اینکه برای خرید مبلمان به فروشگاه‌ بروید، در ابتدا به مجلات، کاتالوگ‌ها، وب‌ سایت‌ها و مجموعه‌های‌ عکس سری بزنید تا تصاویر و طرح‌های مورد علاقه خود را بیابید. این کار به شما کمک می‌کند تا سبک و طرح مورد علاقه خود را خیلی سریع‌تر پیدا کنید.

زمان استفاده هم مهم است

اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که هر دو سال یک بار وسایل‌شان را تعویض می‌کنند یا اگر آدمی‌ هستید که دائما دوست دارید محیط اطراف خود را تغییر دهید، سعی نکنید پول زیادی بابت خرید وسایل‌تان بپردازید زیرا با هر بار عوض کردن چیدمان خانه و خرید لوازم نو، کلی هزینه اضافی روی دست شما می‌ماند. شما می‌توانید همیشه اجناس با کیفیت و با قیمتی مناسب خریداری کنید که در صورت نیاز با هزینه اندکی آنها را تعویض کنید.

چطور مبل چرمی را رفو کنیم؟

هیچ چیز راحت‌تر از نشستن روی یک مبل چرمی نرم نیست اما چرم بعد از چند سال استفاده ساییده و در نهایت پاره می‌شود.

هیچ چیز راحت‌تر از نشستن روی یک مبل چرمی نرم نیست اما چرم بعد از چند سال استفاده ساییده و در نهایت پاره می‌شود.

شکاف، پارگی و سوراخ‌ها؛ مشکلاتی است که ممکن است برای مبل چرمی پیش آید. با انجام مراحل زیر و گذاشتن چند ساعت وقت برای رویه کوبی بدون نیاز به تعویض یا تعمیرکار می‌توانید سال‌ها از مبل خود مجددا استفاده کنید.

وسایل مورد نیاز:

یک تکه چرم نازک اما محکم و قابل انعطاف که بتوانید به صورت دایره ببرید.

قیچی

شوینده مخصوص چرم

سشوار

چسبی که به چرم آسیب نرساند و بر پایه آب باشد.

رنگ مناسب چرم

ظرف شیشه‌ای برای ترکیب رنگ

رنگ‌پاش یا قلم‌مو

رفوانتخاب شوینده

اولین کار برای تعمیر، تمیز کردن قسمت مورد نظر با شوینده مناسب است. شوینده‌ای که به چرم آسیب نرساند یا مخصوص پارچه مبلی چرم باشد.

بگذارید خشک شود

بعد از تمیز کردن، بگذارید چرم در هوای آزاد کاملا خشک شود. در صورتی که برای خشک شدن عجله دارید، از حرارت کم سشوار استفاده کنید.

نکته: بهتر است از سر گرد سشوار که حرارت را پخش می‌کند، استفاده کنید.

وصله کردن

اقدام بعدی بریدن یک تکه چرم به صورت دایره است که باید زیر قسمت پاره شده قرار دهید. وصله باید بزرگ‌تر از مقدار شکافته شده باشد.

وصله باید به صورت دایره باشد. هرگز آن را به صورت مربع یا مستطیل نبرید. گوشه‌های تیز، هنگام استتار زیر چرم مشکل ایجاد می‌کنند.

چسباندن

با چسب مخصوص چرم، وصله را زیر قسمت پاره شده بچسبانید.

نکته: از چند لایه چسب استفاده کنید. نگران مقدار اضافه آن نباشید. چسب‌های بر پایه آب به راحتی قابل پاک کردن هستند.

نکته: در صورتی که پارگی به صورت خطی در اثر برخورد تیغ یا چاقو باشد، کافیست دو لبه را کنار هم آورده، از چسب بر پایه آب استفاده کنید. در این صورت نیازی به انجام مراحل قبل نیست.

رنگ کردن

در صورتی که آسیب وارد شده به چرم بیش از یک خط باشد، آن را متناسب با مبل رنگ کنید. هیچ چیز بهتر از یک ظرف شیشه‌ای برای ترکیب رنگ‌ها و رسیدن به رنگ مورد نظر نیست.

رنگ را با مقدار کمی آب رقیق کنید تا راحت‌تر اسپری شود.

طرز رنگ کردن

بهتر است برای رنگ کردن از رنگ‌پاش استفاده کنید. در صورت پرهزینه بودن این وسیله، از یک قلم‌مو نرم استفاده نمایید.

از چند لایه رنگ برای پوشاندن وصله و اطراف آن استفاده کنید. با لایه‌های رنگ عیوب و ساییدگی چرم را بپوشانید.

بگذارید رنگ در هوای آزاد کاملا خشک شود. از سنباده برای برطرف کردن ناصافی‌ها و نو جلوه دادن مبل استفاده کنید.

یک مبل خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

خرید مبلمان، تنها به انتخاب مبلی با ظاهر دلخواه محدود نمی‌شود؛ این که مبلی انتخاب کنیم که رنگ و طرح مورد نظرمان را داشته باشد، یا اندازه‌اش متناسب با فضای منزل باشد بسیار مهم است. اما اینها تنها عوامل دخیل در انتخاب مبلمان نیستند و می بایست به موضوعات مهم تری نیز توجه کنیم.

نوع و جنس سازه مبلمان

در حال حاضر از دو نوع متریال بیشتر برای ساخت مبلمان استفاده می‌شود: چوب و فلز. چوب یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده ترین و به نوعی حتی محبوب‌ترین متریال ساخت مبلمان است. درخصوص مبلمان چوبی خوب قبلا بطور کامل و مفصل در کارگاه آموزشی انتخاب مصنوعات چوبی صحبت کرده‌ایم.

فلز بیشترین استفاده را در ساخت اسکلت مبلمان و میزها دارد. در مواردی ممکن است که در پایه‌ها و اتصالات مبلمان نیز از فلز استفاده شود. به دلیل مقاومت کمتر آلومینیوم، برای قطعه‌هایی که نیاز به قالب گیری دارند، یا نبشی‌ها و قطعات کوچک از این فلز استفاده می شود. اما برای اسکلت اصلی لازم است از فلزهای ضخیم‌تر که مقاومت بیشتری دارند، استفاده شود.

ویژگی های یک سازه خوب چیست؟

- تعادل داشته باشد. هنگام نشستن بر روی صندلی و یا مبل، نباید تکان یا لغزش احساس شود. همچنین شنیده شدن صدای غژ غژ از این محصولات نشانه این است که اتصالات به خوبی با یکدیگر متصل نیستند و این امر باعث دوام کم قطعه خواهد شد.

- در مبلمانی که از فلز درآنها استفاده شده، نباید از هیچ گوشه‌ای لبه فلز بیرون زده باشد. این امر می‌تواند به شما و یا پارچه مبلی و روکش مبل آسیب برساند.

- دسته صندلی باید ثابت و بدون تکان باشد.

-مبلمانی که قطعات قابل جدا شدن دارند، این امکان را فراهم می‌آورند که در صورت خرابی یک قطعه، همان را تعویض کنید و نیازی به تعویض کل مبلمان نخواهد بود.

رویه کوبی

بعد از سازه خوب، نوبت به رویه کوبی مناسب می رسد. در رویه کوبی بطور نرمال از اسفنج‌ها، الیاف ویسکوز، فوم و فنر استفاده می شود.

در صورتی که از فوم و فنر مناسب استفاده شده باشد، وقتی کف مبل را با دست فشار می‌هید باید به سرعت به حالت اولیه برگردد، در غیر این صورت مبلمان به زودی گود افتاده و از شکل اصلی خود خارج می‌شود. همچنین رویه کوبی مبل باید کاملا اندازه باشد و حالت افتاده یا شل نداشته باشد. درهنگام نشستن روی مبل نیز نباید احساس برجستگی در قسمت نشیمن یا تکیه گاه داشته باشید. قسمت تکیه‌گاه مبل نیز باید در تمام قسمت ها و گوشه‌ها به خوبی رویه‌کوبی شده باشد و آثار بیرون‌زدگی یا نامرتبی بر روی آن دیده نشود.

پارچه مناسب

طرح و رنگ پارچه در زیبایی و جذابیت محل زندگی شما تاثیر بسزایی دارد، اما در صورتی که که جنس پارچه مبلمان مرغوب نباشد، خیلی زود رنگ و رویش را از دست داده و شما مجبور به تعویض مبلمان یا دست کم روکش آن خواهید شد. جنس پارچه مبل باید به نوعی باشد که در برابر ساییدگی، لک، گرد و غبار و خراشیدگی مقاوم باشد.

ارگونومی

ساخت مبل باید ارگونومیک و یا به عبارت دیگر مهندسی شده باشد؛ این واژه بدین معناست که در استفاده دراز مدت از این وسایل، شما در عین راحتی و آسایش از لحاظ فیزیکی آسیب نخواهید دید. در ساخت مبلمان ارگونومیک استانداردهایی وجود دارد که باعث می شود بدون ایجاد فشار به مفاصل کاربر، آنها را در حالت‌های نشسته یا خوابیده در کمترین سطح آسیب نگه دارد. درصورتی که استانداردهای لازم در ساخت مبل، صندلی، تخت خواب و یا ... صورت نگیرد، به احتمال زیاد کمر، گردن و مفاصل شما دچار آسیب‌های جدی خواهد شد.

انواع فوم و اسفنج مورد استفاده در مبلمان

مشتریان در هنگام مراجعه به بازار از فروشندگان مختلف اصطلاحاتی از قبیل فوم گرم، فوم سرد ، اسفنج یورتان ، تسمه کشی ، فنر لول ، فنر زیگزاگ و... می شنوند این متن برای آشنایی بیشتر شما با این اصطلاحات نوشته شده است.

در این مختصر شما با انواع فوم و سایر مواد اولیه ی مصرفی در روکوبی مبل آشنا خواهید شد.

مشتریان در هنگام مراجعه به بازار از فروشندگان مختلف اصطلاحاتی از قبیل فوم گرم، فوم سرد ، اسفنج یورتان ، تسمه کشی ، فنر لول ، فنر زیگزاگ و... می شنوند و هر فروشنده ای یک سری اطلاعات در اختیار مشتری قرار می دهد که ممکن است با توجه به دانش فروشنده صحیح یا ناصحیح باشند، که در صورت ناصحیح بودن، ذهن مشتری را آشفته می سازد.

تصمیم گرفتیم تحقیق و توضیح کاملی درباره انواع فوم و اسفنج و زیرسازی های نشیمن در این بخش بیاوریم، تا شاید هم برای مشتریان عزیز و هم برای فروشندگان محترم بتوانیم اطلاعات مفیدی ارائه نماییم. اول تعریف هر کدام از انواع فوم و اسفنج ها را بیان کرده و سپس کاربرد آنها را در مبل های مختلف توضیح خواهیم داد؛

اسفنج: همان ابر معمولی هست که همه می شناسند، در ضخامت های مختلف برای اکثر نقاط مبلمان استفاده می شود. مثلا برای دسته های مبل و پشت مبل اسفنج های نازک قرار داده می شود. در کف مبلمان هم در بسیاری از موارد اسفنج هایی موسوم به اسفنج 30 کیلویی یا اسفنج یورتان استفاده می شود که منظور از 30 کیلویی (در برخی موارد 25 یا 20 کیلویی) دانسیته (چگالی) اسفنج می باشد. هر چقدر چگالی اسفنج بالاتر باشد در قسمت کف طول عمر آن بیشتر خواهد بود. یورتان هم نوعی اسفنج هست که در حال حاضر جزء برند های معتبر در زمینه کف مبلمان می باشد.

فوم: از ترکیب مواد شیمیایی مخصوصی با نسبت مشخص در کوره ساخته می شود، انواع مختلفی دارد و در انواع مبلمان و صندلی های اتومبیل استفاده می شود. به دلیل ساخت متنوع دارای کیفیت های مختلف و متفاوتی هستند. از لحاظ ماندگاری نسبت به اسفنج های معمولی طول عمر بیشتری دارند. فوم هایی که برای مبلمان استفاده می شوند: فوم گرم، فوم سرد، فوم ویژه ضخامت فوم هم جدای از جنس آن می تواند 10 یا 13 و یا 15 سانتی متر باشد.

فوم گرم: علت نامگذاری فوم گرم نوع ساخت آن هست که در دمای بالای کوره پخته می شود. فوم گرم نسبت به اسفنج برای استفاده در کف مبلمان بهتر هست. خاصیت بارز فوم گرم سفت بودن آن هست که البته این خاصیت به مرور بر اثر استفاده کم می شود و فوم نرم تر می شود. خاصیت ارتجاعی فوم گرم به مرور کمتر می شود و بعد از چند سال به قول معروف جا می اندازد.

فوم سرد: نامگذاری فوم سرد هم به دلیل استفاده از حرارت غیرمستقیم یا دمای کم، در مراحل ساخت می باشد، دمای کم فرصت بیشتری برای شکل گیری مولکولهای این فوم می دهد و به همین دلیل حالت ارتجاعی این فوم نسبت به فوم گرم بیشتر بوده و به طور ملموسی نرم تر از فوم گرم می باشد. معمولا برای مبلمان راحتی در قسمت کف از فوم سرد استفاده می شود که به دلیل نرم بودن راحتی بیشتری دارد و طول عمر آن نسبت به فوم گرم بیشتر هست. یعنی مدت زمان بیشتری طول می کشد تا حالت ارتجاعی خود را از دست بدهد. ضمن اینکه معمولا تولیدکنندگانی که از این فوم برای مبل استفاده می کنند آن را 18 ماه ضمانت می کنند.

فوم ویژه: خواص فوم گرم و سرد را همزمان داشته و از لحاظ نرمی و سفتی بین سرد و گرم می باشد. جدیدا برای بعضی مبلمان راحتی و استیل استفاده می شود.

قالب فوم (عدسی یا تخت): منظور شکل ظاهری فوم هست که می تواند بصورت دو طرف تخت یا یک طرف تخت و یک طرف به حالت محدب باشد که به این شکل فوم عدسی گفته می شود.

الیاف ویسکوز: رشته های نازکی از مواد پلی استری که به شکل ساده و یا حلقه ای و کروی تولید شده و در داخل کوسن ها و تشک های کف و بالشتک های پشتی مبلمان استفاده می شود. از نکات مثبت ویسکوز نرمی و راحتی فوق العاده آن می باشد. ولی برای کف کمتر توصیه می شود، به دلیل اینکه حالت ارتجاعی کمتری نسبت به فوم و اسفنج داشته و به راحتی بر روی تشک جای نشیمن باقی می ماند.

فنر لول: فنرهای فلزی به شکل لوله ای هست که در داخل تشک های خواب هم استفاده می شود، بیشتر برای مبلمان استیل استفاده می شود، این فنر در زیر فوم و بین تسمه ها و گونی قرار داده می شود. طول عمر مبلمانی که از فنر لول استفاده می شود نسبتا بیشتر هست.

فنر زیگزاگ: فنر زیگزاگ فنرهای فلزی به حالت زیگزاگ و سطحی کاملا مسطح دارند که این موضوع باعث می شود از این نوع فنر بتوان برای انواع مبلمان راحتی استفاده نمود. البته استفاده از این نوع فنر فلزی هم نسبت به قبل کمتر شده است.

تسمه کشی: تسمه کشی از کش های نازک موازی هم با روکش پارچه یا نایلونی بصورت پیوسته ساخته شده است و در حال حاضر در اغلب انواع مبل (راحتی و استیل) استفاده می شود. به دلیل تغییر نوع رویه کوبی از خرده پارچه و اسفنج به رویه کوبی با فوم، استفاده از تسمه کشی نسبت به قبل بیشتر شده است. قبلا به جای تسمه های کشی از تسمه های نخی غیر کشی استفاده می شد که با ترکیب فنر لول یا فنر زیگزاگ به کار برده می شد. تسمه کشی باعث می شود حالت ارتجاعی فوم بیشتر حفظ شود.

لایکو: ورق های نازکی از پنبه و پلی استر می باشند که برای دسته ها و تکیه گاه و در بعضی موارد در کف مبل بر روی فوم (برای طول عمر بیشتر) استفاده می شود. لایکو هم براساس جرم حجمی(چگالی) مثل اسفنج دسته بندی می شود و هرچه دانسیته اش بالاتر باشد توان تحمل فشار بیشتر و طول عمر کار هم بیشتر می شود.

در مجموع در رویه کوبی انواع مبل استیل و راحتی از اسفنج و فوم و الیاف ویسکوز استفاده می شود: دسته ها و پشت اکثر مبلمان اسفنج با ورقه های نازک استفاده می شود (در بعضی موارد برای دسته و پشت مبل هم فوم و ویسکوز قابل استفاده هست) کف مبلمان استیل در حال حاضر از فوم گرم ، فوم سرد و یا فوم ویژه تولید می شود

بهترین شکل مبلمان منزل

چیدمان مبلمان و کاناپه‌های جداگانه در خانه، شاید به نظر راحت‌تر از دکوراسیون و قرار دادن مبلمان یک‌تکه یا ال‌شکل باشد، اما مبلمان ال‌شکل مزیت‌هایی دارد که گاهی همین مزیت‌ها باعث برتری آن نسبت به مبلمان جدا می‌شود.

کاناپه‌های منطقه‌ای (مدولار) که بیشتر افراد به آن مبلمان ال‌شکل می‌گویند، از کنار هم قرار دادن تکه‌هایی از مبلمان از انواع تک‌دسته گرفته تا مبلمانی برای دراز کشیدن تشکیل می‌شود. مبلمانی چند منظوره که تقریباً در اتاق نشیمن با هر اندازه‌ای قابل استفاده است. این کاناپه‌ها فضای نشیمن راحت و زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند و به دلیل اتصال به هم و اینکه به اشغال جایی برای دسته مبل نیازی ندارند، بهترین انتخاب برای فضاهای کوچک به شمار می‌روند.

مبلمان ال‌شکل را بر اساس کاربرد مورد نیاز می‌توانید جابه‌جا کنید و به عنوان مثال، آن را به عنوان فضایی برای دور هم جمع شدن‌های خانوادگی یا حتی جای خوابی برای میهمان در نظر بگیرید.

سبک، رنگ،‌ جنس

کاناپه یا مبلمان ال‌شکل می‌تواند به عنوان نقطه کانونی اتاق نشیمن به حساب ‌آید. در این حالت، رنگی را برای دیوارها انتخاب کنید که اجازه دهد کاناپه در فضا بدرخشد. به عنوان مثال، رنگ قرمز یا زرد برای دیوار مناسب است به ‌شرطی که کاناپه شما سفید، مشکی یا کرم باشد. مخالف این نیز می‌تواند بسیار جذاب باشد. اگر می‌خواهید که کاناپه، نقطه کانونی فضا باشد، در هر حال رنگ دیوار و کاناپه باید متضاد باشند که البته می‌توانید با اضافه کردن کوسن‌هایی هماهنگ با رنگ دیوار این تضاد را دل‌نشین‏تر کنید.

چنانچه نمی‌خواهید مبلمان به عنوان نقطه کانونی در فضا به چشم آید، باید رنگ دیوار و کاناپه‏ی روبه‏روی آن را هماهنگ در نظر بگیرید تا کاناپه در بافت دیوار پنهان شود. به عنوان مثال، اگر رنگ قهوه‌ای شکلاتی را برای کاناپه انتخاب کرده‌اید، از رنگ کرم برای دیوار استفاده کنید. در هر حال در نظر داشته باشید زمانی که مبلمان شما به عنوان نقطه کانونی فضا است، باید با تم و سبک فضا هماهنگ باشد.

سبک فضای خانه

سبک فضای خود را مشخص کنید. آیا فضای شما مدرن، کلاسیک یا مینیمالیست است؟ مبلی را انتخاب کنید که سبک فضا را انعکاس ‌دهد. به عنوان مثال، برای فضای مدرن خود، کاناپه‌ای با خطوط هندسی ساده و نشیمنی نزدیک به زمین انتخاب کنید. چنانچه هنوز فضا را دکور نکردید، رنگ و سبک مبلمان منطقه‌ای می‌تواند کلید خوبی برای انتخاب رنگ و سبک غالب فضا باشد.

در مورد انتخاب پارچه مبلی و جنس مبلمان ال‌شکل هم باید همین دقت را داشته باشید. پارچه‌ای که برای کاناپه انتخاب می‌کنید باید مطابق با سبک فضا باشد. به جنس کاناپه نیز توجه داشته باشید. اگر می‌خواهید از این کاناپه در فضای نشیمن استفاده کنید، حتماً از پارچه‌هایی بادوام با رنگ‌های نسبتاً تیره استفاده کنید.

کاناپه‌های مقطعی

کاناپه‌های مقطعی، تکه بزرگی از مبلمان یا تمامی آن را تشکیل می‌دهند. بنابراین، رنگ آن تأثیر زیادی در فضا دارد. اگر فضای کوچکی دارید، از انتخاب رنگ‌های تیره برای کاناپه بپرهیزید و از رنگ‌های روشن و خنثی استفاده کنید. اگر نگران بی‌روح شدن فضا هستید، می‌توانید رنگ‌های شاد را با کمک کوسن‌ها به فضا وارد کنید؛ اما توجه داشته باشید که رنگ کوسن‌ها با دیگر رنگ‌های به‌کار رفته در فضا هماهنگ باشد. به عنوان مثال، اگر مبل شما خاکستری است، از صورتی روشن، قرمز یا زرد به عنوان یک رنگ تأکیدی در قالب کوسن استفاده کنید، یا اگر مبل شما قهوه‌ای شکلاتی است، آبی فیروزه‌ای می‌تواند یک انتخاب خوب به عنوان رنگ تأکیدی باشد.

نکته:‌ قبل از خرید، باید چند گزینه را در مورد مبلمان امتحان کنید. روی آن‏ها بنشینید، راحتی پاها و کمرتان را بررسی کنید. عمق کاناپه هم باید برای اندام شما و افراد خانواده مناسب باشد.

جای قرارگیری مبلمان

باور کنید یا نه، فضای وسط اتاق بهترین مکان برای کاناپه‌های منطقه‌ای است؛ زیرا این کاناپه‌ها از انواع دیگر مبلمان، بزرگ‌تر و عمیق‌تر هستند. قرار دادن آن‌ها در وسط اتاق، فضای دیواری بیشتری برای قرار دادن مبلمان دیگر در اختیار شما قرار می‌دهد و دسترسی به تمام تکه‌های این مبلمان را راحت‌تر می‌کند.

تکه‌های بزرگ‌تر کاناپه‌های منطقه‌ای، عامل مهمی در چیدمان آن‌ها هستند. تکه‌هایی را که ثابت هستند و جدا نمی‌شوند، خارج از مسیرهای رفت و آمد، روبه‏ روی دیوار قرار دهید. البته ممکن است برای اینکه مبلمان بهتر در اتاق قرار بگیرد، وسوسه شوید و تکه‌های آن را از هم جدا کنید؛ اما در نظر داشته باشید که این مبلمان، به صورت متصل‌به‌هم طراحی شده است و جدا کردن آن، مانند پازلی نیمه می‌ماند و حس ناتمام بودن را به شما و دکوراسیون القا می‌کند. پس قبل از تصمیم‌گیری به خرید این نوع مبلمان، به این قضیه فکر کنید.

اگر نخواهید کاناپه منطقه‌ای یا مبلمان ال‌شکل را به عنوان نقطه کانونی استفاده کنید، می‌توانید آن را روبروی دیوار اصلی اتاق و در مقابل نقطه کانونی (شومینه، پنجره، تلویزیون و…) قرار دهید. به یاد داشته باشید که نباید آن‌ها را به دیوار بچسبانید و باید حداقل، فاصله‌ای در حدود 30 تا 45 سانتی‌متری از دیوار برای آن لحاظ کنید.

ایجاد هماهنگی

کاناپه‌های منطقه‌ای منحنی شکل به دلیل خطوط نرم، حسی بهتری به فضا می‌دهند. سعی کنید سایر عناصر نیز از این خطوط منحنی پیروی کنند به عنوان مثال، از فرشی با اشکال دایره‌ای استفاده کنید یا قاب‌هایی با اشکال منحنی در فضا نصب کنید.

فرش زیر این مبلمان باید به اندازه‌ای باشد که یا مبلمان به طور کامل روی آن قرار بگیرد یا پایه‌های جلویی کاناپه روی فرش باشد. البته مبلمان الحاقی به این کاناپه و میز پذیرایی، بهتر است کاملاً روی فرش قرار بگیرند.

ترکیب مبلمان

اگر فضا به شما این اجازه را می‌دهد که مبلمان دیگری به مبلمان منطقه‌ای خود اضافه کنید، باید به حفظ تعادل، که کلید زیبایی دکوراسیون است،‌ دقت داشته باشید. برای حفظ تعادل کاناپه منطقه‌ای می‌توانید از مبلمان دیگری مانند یک صندلی، کاناپه‌ای دو نفره و … در انتهای بال کوتاه‌تر کاناپه استفاده کنید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت دارید جلوی تلویزیون یا شومینه دراز بکشید و نمی‌خواهید مزاحم دیگران باشید، بد نیست از کاناپه‌های تخت‌خوابشو استفاده کنید. اگر به دکوراسیون جذاب و مهیج علاقه دارید، کاناپه‌ای تختخواب‌شو با سبک و ساختاری متفاوت نسبت به مبلمان منطقه‌ای انتخاب کنید. ترکیب این دو کاناپه برای فضاهای بزرگ و مجزا مناسب است.

عناصر زمینی

فضای پشت کاناپه‌های منطقه‌ای را باید با عناصری پر کنید که با سبک و ساختار اتاق و همچنین جنس، رنگ و بافت پارچه کاناپه و نحوه چیدمان آن در فضا هماهنگ باشد.

قرار دادن آباژور زمینی در گوشه پشت مبلمان، روشنایی ظریف و ماهرانه‌ای به این بخش از فضا می‌دهد. آباژور را به نحوی پشت کاناپه قرار دهید تا علاوه بر جنبه تزیینی بتواند فضایی برای مطالعه نیز ایجاد کند.

برای تزئین گوشه‌ای وسیع و نورگیر، استفاده از درختچه‌های گیاه طبیعی بهترین انتخاب است. همچنین می‌توانید از گیاهانی که در محیط آپارتمان رشد می‌کنند برای این گوشه استفاده کنید یا گل‌های رونده مانند پیچک را داخل آویز سقفی در این گوشه قرار دهید.

دیوارکوب‌ها

دیوار پشتی کاناپه‌های منطقه‌ای بهتر است که به وسیله آثار هنری پر شود تا فضا، بی‌روح و خالی جلوه نکند. برای این‌کار، قاب‌های هنری با اندازه‌های متفاوت را در ارتفاع مختلف روی این دیوار نصب کنید. البته از نصب قاب‌های زیاد و ایجاد شلوغی اجتناب کنید. این آویختنی‌ها حتماً نباید قاب باشد، بلکه می‌توانید صنایع‌دستی یا نقاشی‌های کودکان خود را در این فضا نصب کنید.

به دلیل اینکه مبلمان منطقه‌ای اندازه بزرگی دارد، آثار هنری باید با اندازه این مبلمان هماهنگ باشد و به دکوراسیون تعادل ببخشد. زمانی که مبلمان زیادی در فضا وجود دارد، احساس کمبود آثار هنری بیشتر حس می‌شود؛ بنابراین برای اینکه کنجی دنج داشته باشید، دیوار را خالی رها نکنید و از آثار هنری متنوعی روی دیوار پشتی کاناپه منطقه‌ای استفاده کنید. مانند تمام عناصر دیگر، سبک این آثار هنری نیز باید با فضا و کاناپه منطقه‌ای هماهنگ باشد. مثلاً اگر کاناپه شما با چرم قهوه‌ای پوشیده شده است از آثار هنری با سبک روستایی استفاده کنید، یا اگر کاناپه شما خطوطی ساده دارد و با پارچه‌ای ساده و بافت‌دار پوشیده شده است، از آثار هنری مدرن برای دیوار پشت آن استفاده کنید.

از تابلویی بزرگ در مرکز دیوار پشتی کاناپه استفاده کنید. این قاب را طوری نصب کنید که وسط آن در سطح دید باشد. یا می‌توانید تعدادی از تصاویر با ساختار مشترک را به صورت گروهی بر روی دیوار نصب کنید.

ایده‌های فصلی

برای تغییر فصلی این کاناپه‌ها به جای تغییر روکش مبل ، از لباس مبل کمک بگیرید. لباس مبل دائمی نیست و اجازه می‌دهد بتوانید به صورت فصلی، با رویه کوبی روکش کاناپه را تغییر دهید. برای پاییز و زمستان از پارچه‌های سنگین و بافت‌دار و در فصل بهار و تابستان از پارچه‌هایی نازک و سبک برای لباس مبل استفاده کنید.

در فصل‌های سرد سال از پتوهایی روی دسته و پشتی این کاناپه استفاده کنید. این پتوهای نازک علاوه بر ایجاد سطحی گرم، با رنگ و طرح خود به دکوراسیون جذابیت می‌بخشند.

انتخاب یک پارچه مبلی مناسب

عوامل مهم در هنگام انتخاب یک پارچه مبلی مناسب

مبلمان منزل یکی از مهم‌ترین عناصر زینت‌بخشی و تزئینی آن محسوب می‌شوند. یک انتخاب دقیق در مورد طرح و رنگ مبلمان، می‌تواند زیبایی فضای یک خانه و یا محل کار را دوچندان کند. در این میان پارچه‌ای که برای مبل در نظر خواهید گرفت، حرف اول را خواهد زد. معمولا اولین موردی که در هنگام انتخاب پارچه مبلی به ذهن ما خطور می‌کند، طرح و رنگ آن است.

عوامل مهم در هنگام انتخاب یک پارچه مبلی مناسب

مبلمان منزل یکی از مهم‌ترین عناصر زینت‌بخشی و تزئینی آن محسوب می‌شوند. یک انتخاب دقیق در مورد طرح و رنگ مبلمان، می‌تواند زیبایی فضای یک خانه و یا محل کار را دوچندان کند. در این میان پارچه‌ای که برای مبل در نظر خواهید گرفت، حرف اول را خواهد زد. معمولا اولین موردی که در هنگام انتخاب پارچه مبلی به ذهن ما خطور می‌کند، طرح و رنگ آن است. زیرا در صورتی که رنگ آن با دکوراسیون و فضای اطاق مورد نظر ما متناسب نباشد، مبلمان آن فضا هیچگاه به دل ما نخواهد نشست. اما طرح و رنگ پارچه مبلی نمی‌تواند شرط کافی برای انتخاب آن باشد. بلکه باید عوامل دیگری را نیز مد نظر قرار دهیم. در این مطلب قصد داریم تا چند فاکتور مهم در هنگام انتخاب یک پارچه مبلی مناسب را به شما معرفی کنیم.

عوامل مهم در هنگام انتخاب پارچه مبلی

دوام و ماندگاری پارچه

اهمیت میزان مقاومت و ماندگاری یک پارچه مبلی به عوامل متعددی مانند میزان استفاده از آن در طول روز، محل استفاده از آن، مدت زمانی که قصد استفاده از آن را دارید و... بستگی دارد. برای مثال اگر قصد استفاده روزمره از مبلمان خود را دارید، و یا قرار است از این پارچه مبلی در اطاق کودک استفاده شود و یا حتی در منزل خود از یک حیوان خانگی نگه‌داری می‌کنید، بهتر است توجه ویژه‌ای به جنس پارچه مبلی و میزان ماندگاری آن داشته باشید. در هنگام انتخاب پارچه مبلی باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

الگو‌ها و طرح‌های بافته شده به دلیل تراکم بالای تار و پود‌ها و بافت تنگ و سفت آن‌ها ماندگاری بیشتری نسبت به طرح‌های چاپ شده دارند. تراکم تار و پود به تعداد تارهای موجود در هر اینچ مربع از پارچه اطلاق می‌شود و هرچه این میزان بیشتر باشد، جنس پارچه مبلی از دوام بیشتری برخوردار خواهد بود.

همان‌طور که قبلا نیز گفته شد، جنس پارچه خود را براساس نوع استفاده از آن انتخاب کنید. برای مثال در صورتی که می‌خواهید مبلمانتان را حیوان خانگی خود شریک شوید، بهتر است پارچه‌های مبلی از جنس میکروفیبر و یا چرم را در اولویت خود قرار دهید. زیرا این نوع از پارچه‌های مبلی علاوه بر ماندگاری بالا، به سادگی نیز قابل پاک شدن هستند.

در صورتی که قصد استفاده روزمره از پارچه رومبلی خودتان را دارید، دوام و ماندگاری آن باید در بالاترین اولویت قرار گیرد. (مگر این که بودجه کافی برای تعویض زودهنگام آن را داشته باشید!)

استایل و سبک پارچه مبلی

بهتر است پارچه‌ای را برای مبلمان خود انتخاب کنید که هم با سایر قطعات مبلمان و هم با دکوراسیون منزلتان هم‌خوانی مناسب را داشته باشد.

پارچه مبلی شما باید متناسب با استایل و کاراکتر قطعه‌ای که قرار است آن را بپوشاند، باشد. برای مثال یک پارچه مبلی با طرح و استایل سنتی برای یک دکوراسیون و مبلمانی با حالت سنتی مناسب خواهد بود. مگر آنکه قصد ماجراجویی برای امتحان تلفیق سبک‌های مختلف با یکدیگر را داشته باشید! همچنین اشکال پارچه مبلی (برای مثال طرح‌های هندسی موجود بر روی آن) نقش مهمی در ایجاد روح و فضای درخور منزل و یا محل کار شما خواهد داشت.

برخی از طرح‌های پارچه مبلی رسمی‌تر و برخی دیگر به نظر صمیمی‌تر می‌آیند. در انتخاب خود حتما به این موضوع نیز توجه کنید.

به مقیاس و اندازه‌های طرح موجود بر روی پارچه مبلی توجه کنید. اگر فضایی که قرار است مبلمان‌تان در آن استفاده شود به اندازه کافی بزرگ است، بهتر است از مدل‌هایی با طرح‌های بزرگتر استفاده کنید.

در صورت نگه‌داری از یک حیوان خانگی و یا کودک در محل مورد نظر، از انتخاب پارچه‌های ظریف و رنگی خودداری کنید.
برای انتخاب بهترین رنگ متناسب با خلق‌و‌خوی شما، بهتر است به میزان گرمی و یا سردی رنگ پارچه مبلی نیز توجه کنید. رنگ‌های سرد و گرم تاثیر بسزایی در تنظیم خلق‌و‌خوی افراد آن محل خواهند داشت.

از انتخاب رنگ‌های بسیار رایج و روزمره بپرهیزید (مگر اینکه از صمیم دل به آن‌ها علاقه داشته باشید!) زیرا ممکن است با گذشت مدت زمان اندکی و تغییر رنگ‌های مد روز، پارچه مبلی شما نیز ا چشمتان بیوفتد.

نکات مهم و قابل توجه دیگر

به غیر از موارد گفته شده، عوامل دیگری نیز باید در انتخاب یک پارچه مبلی مد نظر گرفته شوند. برای مثال میزان نور تابیده شده در آن فضا، مقدار رطوبت موجود در محیط، توجه به این که آیا کسی از کاربران آن آلرژی دارد یا خیر و بسیاری از نکات ریز دیگر که در انتخاب شما تاثیرگذار خواهند بود.
مقاومت در برابر محو شدن رنگ: این عامل در فضاهایی که به شدت تحت نور خورشید قرار دارند باید مد نظر گرفته شود.

مقاومت در برابر کپک زدگی: اگر مبلمان شما در آب‌و‌هوای مرطوبی مانند نواحی شمالی و جنوبی کشور مورد استفاده قرار خواهند گرفت، دقت ویژه‌ای بر روی این عامل داشته باشید.

آلرژی: در صورتی که شما و یا شخصی از نزدیکان شما به آلرژی مبتلا است، زمان رویه کوبی مبل از پاچه‌های مبلی میکروفیبر استفاده کنید. زیرا این نوع از پارچه‌ها بدون پرز هستند و گرد و غبار را در فضا پراکنده نمی‌کنند.

مبل استیل چیست؟

گر می‌خواهید بدانید که مبل استیل چیست؟ این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمائید. مبل استیل چیست؟ به طور کلی مبلمان‌های موجود در بازار بر اساس ساختمانشان به سه دسته تقسیم می‌شوند. مبل استیل، مبل کلاسیک و مبل راحتی.

گر می‌خواهید بدانید که مبل استیل چیست؟ این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمائید. مبل استیل چیست؟ به طور کلی مبلمان‌های موجود در بازار بر اساس ساختمانشان به سه دسته تقسیم می‌شوند. مبل استیل، مبل کلاسیک و مبل راحتی.

گر می‌خواهید بدانید که مبل استیل چیست؟ این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمائید. مبل استیل چیست؟ به طور کلی مبلمان‌های موجود در بازار بر اساس ساختمانشان به سه دسته تقسیم می‌شوند. مبل استیل، مبل کلاسیک و مبل راحتی.

همانطور که می‌دانید در ساختمان مبل راحتی از تخته استفاده می‌شود و قسمت اعظم مبل راحتی را پارچه مبلی تشکیل می‌دهد. اما قسمت اعظم مبل استیل را کلاف آن تشکیل می‌دهد. به همین دلیل مبل استیل سنگین‌تر و مقاوم‌تر از مبل راحتی است. جنس چوب کلاف مبل استیل بسته به نوع و قیمت آن می‌تواند چنار، چوب‌سفید،گردو و راش باشد. که بهترین چوب برای استفاده در مبل استیل، چوب گردو و راش است. معمولاً در کلاف مبل استیل کنده‌کاری‌هایی نیز وجود دارد که به آن منبت می‌گویند. اغلب مبلمان‌های استیل دارای تاج نیز هستند که قسمت اعظم کنده‌کاری‌ها روی تاج این محصولات انجام می‌شود. مبلمان استیل غالباً ۹ نفره است شامل یک کاناپه‌ی سه نفره، چهار مبل و دو صندلی میزبان. تعمیر مبل استیل کاملا مقرون بصرفه است .البته اقسامی از این مبل نیز هفت‌نفره‌اند. همانطور که ذکر شد مبل استیل به دلیل کلاف محکم و سنگین، رنگ‌کاری، و منبت‌کاری به مراتب مستحکم‌تر و گران‌تر از مبل راحتی است. و اگر مشکلی در میزان هزینه برای خرید مبل و فضای مورد نیاز ندارید، پیشنهاد ما استفاده از مبل استیل است. لازم به ذکر است که مبلمان‌های کلاسیک نیز دارای کلاف مستحکم و باکیفیتی می‌باشند.

در خرید مبل استیل حتماً به جنس کلاف به کار رفته، کیفیت پارچه و فوم آن توجه داشته باشید. ضمناً رویه کوبی مبلمان‌های استیل دارای تشک دوبل می‌باشند و بزرگترین مزیت مبل‌های تشک دوبل بر مبل‌های یک‌تکه و ساده این است که اگر ابر و اسفنج یا فنر تشک این مبل‌ها بخوابد و از بین برود، می‌توان به جای تعمیر کل مبلمان فقط تشک آنها را تعمیر کرد. ضمن اینکه معمولا دور تشک دوبل، زیپ بزرگی دوخته شده است و شما می‌توانید در صورت کثیف شدن پارچه مبلی ، خیلی ساده آن را از تشک جدا کنید و بشویید. در آخر این‌که از مراکز شهری مهم تولید مبل استیل می‌توان به شهرهای تویسرکان، ملایر ، تبریز و قم اشاره نمود.

مبل استیل چیست؟

گر می‌خواهید بدانید که مبل استیل چیست؟ این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمائید. مبل استیل چیست؟ به طور کلی مبلمان‌های موجود در بازار بر اساس ساختمانشان به سه دسته تقسیم می‌شوند. مبل استیل، مبل کلاسیک و مبل راحتی.

گر می‌خواهید بدانید که مبل استیل چیست؟ این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمائید. مبل استیل چیست؟ به طور کلی مبلمان‌های موجود در بازار بر اساس ساختمانشان به سه دسته تقسیم می‌شوند. مبل استیل، مبل کلاسیک و مبل راحتی.

گر می‌خواهید بدانید که مبل استیل چیست؟ این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمائید. مبل استیل چیست؟ به طور کلی مبلمان‌های موجود در بازار بر اساس ساختمانشان به سه دسته تقسیم می‌شوند. مبل استیل، مبل کلاسیک و مبل راحتی.

همانطور که می‌دانید در ساختمان مبل راحتی از تخته استفاده می‌شود و قسمت اعظم مبل راحتی را پارچه مبلی تشکیل می‌دهد. اما قسمت اعظم مبل استیل را کلاف آن تشکیل می‌دهد. به همین دلیل مبل استیل سنگین‌تر و مقاوم‌تر از مبل راحتی است. جنس چوب کلاف مبل استیل بسته به نوع و قیمت آن می‌تواند چنار، چوب‌سفید،گردو و راش باشد. که بهترین چوب برای استفاده در مبل استیل، چوب گردو و راش است. معمولاً در کلاف مبل استیل کنده‌کاری‌هایی نیز وجود دارد که به آن منبت می‌گویند. اغلب مبلمان‌های استیل دارای تاج نیز هستند که قسمت اعظم کنده‌کاری‌ها روی تاج این محصولات انجام می‌شود. مبلمان استیل غالباً ۹ نفره است شامل یک کاناپه‌ی سه نفره، چهار مبل و دو صندلی میزبان. تعمیر مبل استیل کاملا مقرون بصرفه است .البته اقسامی از این مبل نیز هفت‌نفره‌اند. همانطور که ذکر شد مبل استیل به دلیل کلاف محکم و سنگین، رنگ‌کاری، و منبت‌کاری به مراتب مستحکم‌تر و گران‌تر از مبل راحتی است. و اگر مشکلی در میزان هزینه برای خرید مبل و فضای مورد نیاز ندارید، پیشنهاد ما استفاده از مبل استیل است. لازم به ذکر است که مبلمان‌های کلاسیک نیز دارای کلاف مستحکم و باکیفیتی می‌باشند.

در خرید مبل استیل حتماً به جنس کلاف به کار رفته، کیفیت پارچه و فوم آن توجه داشته باشید. ضمناً رویه کوبی مبلمان‌های استیل دارای تشک دوبل می‌باشند و بزرگترین مزیت مبل‌های تشک دوبل بر مبل‌های یک‌تکه و ساده این است که اگر ابر و اسفنج یا فنر تشک این مبل‌ها بخوابد و از بین برود، می‌توان به جای تعمیر کل مبلمان فقط تشک آنها را تعمیر کرد. ضمن اینکه معمولا دور تشک دوبل، زیپ بزرگی دوخته شده است و شما می‌توانید در صورت کثیف شدن پارچه مبلی ، خیلی ساده آن را از تشک جدا کنید و بشویید. در آخر این‌که از مراکز شهری مهم تولید مبل استیل می‌توان به شهرهای تویسرکان، ملایر ، تبریز و قم اشاره نمود.

1234
last