راهنمای جامع خرید مبل

دوشنبه 23 اسفند 1395
10:06
آرمان

در عصر اخیر بیش از هر زمان دیگری این امکان وجود دارد که شما هر آنچه را که در ذهن خود دارید در خانه خود نیز داشته باشید. مصرف کنندگان به یمن برخورداری از مواد اولیه جدید، و صنعت ساخت نوین تقریباً می‌توانند مدل‌های نامحدودی از مبلمان در طرح‌ها و قیمت‌های مختلف را پیدا کنند. همه افراد از داشتن خانه ای که به درستی مبلمان شده باشد لذت می‌برند، البته فراموش نکنید که مبلمان تنها به میز و مبل و صندلی محدود نمی‌شود و ویترین، کشو، و حتی جاکفشی و بسیاری از موارد دیگر را نیز در بر می‌گیرد. هدف مقاله اخیر آشنایی شما با اطلاعات پایه ای و رهنمودهای اولیه ای است که به واسطه آن قادر شوید هم از خرید خود راضی بوده و از آن لذت ببرید و هم بهای گزافی بابت آن پرداخت نکنید.

در عصر اخیر بیش از هر زمان دیگری این امکان وجود دارد که شما هر آنچه را که در ذهن خود دارید در خانه خود نیز داشته باشید. مصرف کنندگان به یمن برخورداری از مواد اولیه جدید، و صنعت ساخت نوین تقریباً می‌توانند مدل‌های نامحدودی از مبلمان در طرح‌ها و قیمت‌های مختلف را پیدا کنند. همه افراد از داشتن خانه ای که به درستی مبلمان شده باشد لذت می‌برند، البته فراموش نکنید که مبلمان تنها به میز و مبل و صندلی محدود نمی‌شود و ویترین، کشو، و حتی جاکفشی و بسیاری از موارد دیگر را نیز در بر می‌گیرد. هدف مقاله اخیر آشنایی شما با اطلاعات پایه ای و رهنمودهای اولیه ای است که به واسطه آن قادر شوید هم از خرید خود راضی بوده و از آن لذت ببرید و هم بهای گزافی بابت آن پرداخت نکنید.

برنامه ریزی پیش از خرید

بهترین راه برای جلوگیری از هدر رفتن وقت و پول و جلوگیری از پشیمانی پس از خرید این است که یکسری اصول ابتدایی را در ذهن داشته باشید و خرید خود را بر اساس آن اصول استوار نمایید. توجه به این اصول هم قبل از خرید و هم زمانیکه برای خرید روانه بازار می‌شوید حائز اهمیت هستند.

بدانید چه می‌خواهید

نیازهای خود از خرید مبلمان را به دقت بررسی نمایید حال چه بخواهید یک اتاق را مبلمان کنید و چه کل خانه را و یا تنها قصد خرید یک نیم ست را داشته باشد. در هر صورت باید تصمیم بگیرید که چه می‌خواهید و قرار است تا چه مدتی از آن استفاده کنید. آیا برای مدت زمان کوتاهی به آن نیاز دارید؟ مانند صندلی‌های مخصوص نوزاد که خیلی زود برای او کوچک خواهد شد؛ و یا اینکه قصد دارید در دراز مدت از آن استفاده کنید؟ مانند مبلمان اتاق پذیرایی. توجه به این نیازها به شما کمک می‌کند که در وقت، انرژی، و هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

بدانید مورد مصرف آن چیست

با خود به این مطلب فکر کنید که به چه منظوری مبلمان را خریداری می‌کنید و قرار است توسط چه فرد یا افرادی مورد استفاده قرار بگیرد. به این طریق راحتتر می‌توانید در مورد مدل، رنگ، و جنس آن تصمیم بگیرید. افراد سالخورده و یا مجرد ممکن است مدل‌ها و پارچه‌هایی را انتخاب کنند که هیچ گاه مناسب خانواده ای که بچه‌های کوچک و حیوان خانگی دارند نباشد. مورد استفاده مبلمان نکته مهمی است که حتماً باید به آن توجه کرد.

چقدر فضا در اختیار دارید

سایز اتاقی که قرار است مبلمان در آن چیده شود، یک نکته مهم در انتخاب صحیح هر گونه آیتم و به ویژه مبلمان است. شاید فکر بدی نباشد که پلان کف را روی کاغذ به صورت دستی‌ترسیم نمایید و بعد چیدمان‌های مختلف و رویه کوبی مبلمان را در آن امتحان کنید تا ببینید به چه طریقی می‌توانید بهترین استفاده از فضا را داشته باشید. در طرح ریزی برای خرید مبلمان در سایز مناسب نکاتی نظیر: عرض راه پله‌ها، متراژ راهروها، و عرض درب ورودی را نیز در نظر بگیرید. بسیاری از خانه‌های نوساز دارای راهروهای عبوری کوچکی هستند، بنابراین بهتر است مبلمانی را تهیه کنید که به راحتی قابل حمل و نقل باشد. در مورد سایز مبلمان هیچ موقع این مطلب را فراموش نکنید که ممکن است روزی بخواهید از خانه فعلی خود اسباب کشی کنید.

بودجه خود را مشخص کنید

خریداران عاقل ابتدا یک بودجه مناسب در نظر می‌گیرند و با توجه به آن آیتم مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. ابتدا کل بودجه خود را تخمین بزنید و بعد ببینید که برای هر آیتم تا چه اندازه می‌توانید هزینه کنید. شاید بخواهید برای خرید یک میز با کیفیت و مرغوب که قرار است برای چند سال از آن استفاده کنید هزینه بالاتری را پرداخت کنید و برای یک میز بازی کودک که به سرعت غیر قابل استفاده می‌شود، هزیه کمتری را در نظر گرفته باشید.

پس از در نظرگرفتن نیازها، موارد استفاده، میزان فضا، و بودجه نوبت به آن می‌رسد که نگاهی به چیدمان دکوراتورهای حرفه ای بیندازید تا ایده‌های خوبی دستگیرتان شود. با نگاه کردن به مجلات مربوطه و خانه‌هایی که توسط دکوراتور‌های حرفه ای چیده شده اند، متوجه می‌شوید که چگونگی انتخاب و تعمیر مبلمان برای هر اتاق به چه نحوی است. از جمله مجله‌های مناسب می‌توان به ماهنامه "منزل" اشاره کرد که نظرات کارشناسانه و همچنین معرفی مکان‌های مناسب برای تهیه مبلمان با قیمت‌های مناسب در آن وجود دارد.

چگونگی و انواع مبلمان

دو نوع مبلمان اصلی وجود دارد: مبلمان روکش دار و مبلمان موردی. مبلمان روکش دار به آن دسته از مبلمانی اطلاق می‌شود که در آن یک پوشش نرم برای نشستن وجود دارد و در صورت نیاز در آن فنر می‌گذارند تا قابلیت ارتجاعی آن افزایش پیدا کند و سپس آنرا روکش می‌کنند، مانند مبل‌های نشیمن و کاناپه‌ها که دارای بالشتک هستند. مبلمان موردی هم به اسباب و اثاثیه ای اطلاق می‌شود که فاقد قسمت بالشتک دار هستند، مانند: میز، ویترین،کابینت و قفسه

هر یک از این دو نوع مبلمان می‌توانند از اجناس مختلفی ساخته شوند که عموماً انواع چوبی و غیر چوبی آن در بازار‌های ایران موجود می‌باشند. عمده محصولات مبله از چوب سخت (چوب جنگلی) یا چوب نرم ساخته می‌شوند

چوب سخت به چوب درختانی نظیر: ماهون (ماهاگونی)، گردو، افرا، بلوط، گیلاس، غان (توس)، ساج، و پی کان و چوب نرم هم به چوب درختانی نظیر: کاج و صنوبر، ماموت (چوب سرخ)، و سدر اطلاق می‌شود. مبلمانی که از چوب‌های نرم ساخته شده باشد به مراتب از چوب‌های سخت ارزانتر است.

جنس بالشتک‌ها و پارچه

جنس پارچه‌ مبلی، نوارهای دور دوزی، پد‌های نشیمن، و فنرهای بکار رفته در مبلمان متفاوت است و در عین حال تعیین کننده میزان راحتی و سفتی مبل است. به این منظور از فنرهای ساده کویل، فنرهای دو سر مخروطی کویل، فنرهای زیگ زاگ، و مارپیچی که به وسیله یک نخ یا مفتول سیمی یا گیره بهم متصل شده اند استفاده می‌شود.

داخل آن هم با پارچه، پلی استر، و پلی اورتان پر می‌شود. معمولاً رنج استفاده از اورتان به دلیل دوام و مقاوت بالا، وزن کم، و برخورداری از خاصیت ضد بیدی بیش از سایر موارد مشابه است. هر چند کیفیت فوم‌های به کار گرفته شده با یکدیگر تفاوت‌های بسیار زیادی دارد، بهترین آنها فوم‌های متراکم‌تر هستند که میزان اورتان موجود در آنها بالاست.

برای روکش نیز از پارچه‌های مختلف طبیعی و مصنوعی استفاده می‌شود. در حین خرید باید دقت کنید که جنس پارچه چیست و طرز نگهداری آن چگونه است. جنس پارچه مبل در ارتباط مستقیم با قیمت مبلمان است و هر چه مرغوب‌تر باشد بالطبع قیمت مبلمان هم افزایش پیدا می‌کند. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که کارخانه‌های تولید پارچه هیچ گاه پارچه‌های به کار رفته در مبلمان را جزء گارانتی خود به حساب نمی‌آورند.

عوامل اساسی ترکیب بندی رنگ مبلمان

تعادل بصری: حالتی است که در آن هیچ یک از رنگ‌های اجزای مبلمان و دکوراسیون شما جنبه غالب نداشته باشد و این موضوع به طریق حسی درک می‌شود. می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف – تعادل از طریق تقارن: این ساده‌ترین نوع تعادل است، همین امر قرینه شدن جذابیتی را برای بیننده به وجود می‌آورد.

ب – تعادل از طریق وزن: البته در اینجا منظور وزن بصری است.

بازی رنگ‌ها در مبلمان خانه

رنگ‌ها به خاطر تاثیر بر چشم و مغز دارای ویژگی‌هایی هستند، مثلا با دیدن برخی از رنگ‌ها در انسان تحرک و حرارت و گرمی و فعالیت‌ ایجاد می‌شود و برعکس با دیدن تعدادی از رنگ‌های دیگر، احساس سردی و آرامش و سکون القا می‌شود. به دنبال اثرگذاری رنگ‌ها می‌توان در تقسیم‌بندی از رنگ‌های گرم و رنگ‌های سرد استفاده کرد و طیف رنگ‌ها را در این دو خانواده نام برد.دو رنگ سبز و بنفش هر دو دارای ترکیبی از رنگ گرم و سرد هستند، چون رنگ سبز=آبی +زرد است و رنگ زرد جزو خانواده گرم است، یا رنگ بنفش= آبی+قرمز به همین دلیل، می‌توان به تناسب افزایش هر یک از رنگ‌های ترکیبی این دو رنگ آنها را در یکی از خانواده‌های فوق‌الذکر قرار داد. مثلا اگر رنگ زرد در ترکیب سبز بیشتر باشد، این سبز را سبز گرم و برعکس با افزایش مقدار آبی در رنگ سبز ،این سبز را سبز سرد می‌نامیم و به همین ترتیب در رنگ بنفش نیز صادق است.

آگاهی از سردی و گرمی می‌تواند ما را در نمایش دوری و نزدیکی اجسام در روی سطح دو بعدی تا حد زیادی کمک کند. مثلا می‌توانید با استفاده به جا از این دسته رنگ‌ها در انتخاب دکوراسیون مبلمان، خصوصا مبل‌های رویه‌کوبی شده پارچه‌ای و چرمی یا مبلمان ساخته شده از صفحات پرورده مانند MDF،DF و فیبر و نئوپان که پوشش‌های مختلف مصنوعی با رنگ‌های مختلف و متنوع دارند، به اهداف خاص روحی و روانی در محیط مصرف دست یافت.رنگ‌های گرم دارای تاثیرات گرمی، فعالیت، تحرک، شتاب و رنگ‌های سرد دارای تاثیرات سردی، کندی، آرامش و سکون و مفاهیم مترادف آن هستند.اطلاع بیشتر از رنگ‌ها باعث می‌شود تا در انتخاب مبلمان و دکوراسیون به ترکیب‌بندی رنگ‌ها در یک دست مبل و هماهنگی آن با سایر دکوراسیون و وسایل و حتی دیوارهای محیط مصرف آنها توجه کنید.

ترکیب‌بندی عبارت است از در کنار هم قرار دادن دو یا چند رنگ به ترتیبی که حالت یا فضای معینی را بیان کنند. انتخاب رنگ‌ها، شکل یا طرح آنها، وسعت سطوح و تقابل میان آنها از جمله عوامل ایجاد مفهوم و بیان حالت مورد نظر شما هستند.

قاب اصلی نشیمن

این بخش یکی از اصلی‌ترین بخش‌های مبلمان است و در تعیین قیمت نقش اساسی دارد. قاب‌ها را اصولاً از جنس چوب‌های سخت، و گاهی استیل و تخته‌های لمینت یا پلاستیک فشرده می‌سازند. البته شما قادر به رویت این بخش نیستید، به همین دلیل برای تست کردن به پد مبل فشار وارد کنید و ببینید که آیا قاب قابل حس کردن است یا خیر. اگر بتوانید قاب را حس کنید به این معناست که پس از مدت زمان کوتاهی باید آنرا دور بیندازید. همچنین یکبار روی آن بنشنید تا مطمئن شوید که پد بالشتک در همه جا یکسان است و پستی و بلندی ندارد.

مبلمان موردی

اگر قرار است روی میز از شیشه استفاده کنید، شیشه را روی آن قرار داده و مطمئن شوید که کاملاً صاف می‌ایستد و میز توانایی کامل نگه داشتن آنرا دارد. پنل‌های شیشه ای که مورد استفاده قرار می‌گیرند باید به اندازه کافی ضخیم باشند تا در حین استفاده روزمره نشکنند و لب پر نشوند.

پرداخت و مهذب کاری میز و ویترین نیز مهم هستند و نشانه ای از کیفیت بالای این محصولات می‌باشند. بهترین انواع آنها دارای مهذب کاری در قسمت بالایی، طرفین، و جلو و پشت محصول می‌باشند. دقت کنید که هیچ گونه شکاف و یا برآمدگی حبابی شکل روی بدنه میز و یا قفسه‌های مورد نظرتان وجود نداشته باشد و قسمت‌های مختلف به خوبی بهم متصل شده باشند و تنها با چسب و میخ این کار انجام نشده باشد. صندلی‌ها را از داخل میز بیرون بیاورید و هم میز و هم صندلی را امتحان کنید که لقی نداشته باشند. درب دراورها و کشو‌ها نیز باید به آسانی بیرون آمده و بسته شود و به اندازه کافی در خود وسیله جای بدهد.

راهنمای خرید مبلمان راحتی

مبلمان راحتی از دو قسمت کلی کلاف و رویه تشکیل شده است. قسمت کلاف آن از چوب و قسمت رویه آن از پارچه یا چرم ساخته می‌شود.در ساخت کلاف مبل باید از چوب‌های سبک و مقاوم استفاده شود که در هنگام حمل‌و‌نقل دچار مشکل نشود. باید از چوب‌های دارای گره یا پوسیدگی استفاده نشود. مبل‌های ساخته‌شده بنابه فرم و نوع طراحی انجام‌شده دارای اجزای مختلفی می‌باشند؛ ولی به طور کلی ساختمان اصلی مبل که آن را کلاف می‌نامند در همه آنها مشترک است و قسمت‌هایی مثل قید جلو و عقب، پایه جلو و عقب، گوشواره‌، تاج مبل که البته اندازه استاندارد آن در مبلمان استیل و راحتی متفاوت است.

اصولا ماده اصلی اجزای تشکیل‌دهنده کلاف مبل چوب است؛ ولی امروزه در ساخت کلاف راحتی از فلز نیز استفاده می‌شود. چوب مصرفی و کلاف مبل باید از چوب درجه یک و سبک باشد و عیوبی مثل گره، پیچیدگی یا پوسیدگی را نداشته باشد.باید دقت شود تا در ساخت مبلمان، تمام اجزای آن از یک نوع چوب تهیه شده باشد تا مقاومت یکسانی را نسبت به ضربه و فشار و خش داشته باشند.

در ساخت کلاف مبل رعایت استانداردهای ساخت از نظر فنی مثل اتصالات مناسب بسیار اهمیت دارد.متاسفانه بعضی از تولیدکنندگان به دلیل پوشیده بودن کلاف راحتی و اینکه قابل‌رویت برای مصرف‌کننده نیست، از مواد خوب و تکنیک مناسب جهت ساخت استفاده نمی‌کنند.

از نکات مهم دیگر در مبلمان راحتی رویه آن می‌باشد.رویه مبل از انواع مواد از قبیل پارچه و چرم طبیعی یا مصنوعی تشکیل می‌شود که شما می‌توانید با توجه به سلیقه و نیاز خود آن را در انواع رنگ‌های مختلف انتخاب کنید. ولی باز هم دقت داشته باشید که پارچه یا چرم مناسب با کیفیت بالا تهیه شده باشد. یکی از نکاتی که باید به آن خیلی توجه داشت، مواد مصرفی در نشیمن‌گاه و پشتی است. در این قسمت‌ها از موادی نظیر اسفنج، فوم (سرد و گرم)، ویسکوز و موادی از این قبیل استفاده می‌شود. محل‌های دوخت را با دقت بررسی کنید تا جای درز نداشته باشد. به قسمت زیر مبل حتما توجه داشته باشید تا کاملا با گونی پوشیده باشد و محل‌های دوخت کاملا بسته باشد.طراحی مبلمان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در هنگام ساخت باید به آن توجه شود.

طراحی مبلمان عبارت است از: ترسیم شکل و اندازه و اجزای مبل و دکوراسیون با استفاده از تفکر، تجربه، خلاقیت و نوآوری و رعایت اندازه‌های استاندارد و هماهنگی آن با آناتومی بدن انسان.در این راستا یک طراح و سازنده مبل ملزم به رعایت اندازه‌های استاندارد و اصول ارگونومی و هماهنگی آن با بدن انسان است و شما نیز باید به هنگام خرید به این اصول توجه داشته باشید تا مبل انتخابی شما هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ استحکام و دوام مورد دلخواه شما باشد.


[ بازدید : 79 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مبلمان آرمین است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]